Då är terminen igång på kursen och det med tre stycken uppgifter den här veckan. En textinlämning där jag ska formulera en fråga kring texten jag lämnar in (väljer ett textutdrag ur min roman), en uppgift om läsning och hur jag ser på det, och så den sista uppgiften som innebär att reflektera kring vad litterär kvalitet i allmänhet är enligt mig. Den sista uppgiften innebär också att ta fram ett textutdrag och argumentera för vad jag tycker skapar litterär kvalitet i den texten.
Det är intressanta uppgifter som kan svälla och bli väldigt stora, men tack och lov är det en begränsning på ett några rader upp till en halv sida per uppgift, och då känns det mer överkomligt. Men också en utmaning att kunna formulera det jag tänker kort och kärnfullt. Spännande!
Kommer du att kunna berätta här om vilken bok du valde och vad i den som ”skapade litterär kvalitet”? Skulle vara väldigt intressant att höra i så fall.
Det handlade bara om att välja ett kort stycke och skriva några få rader. Jag tänker att det är alldeles för kort för att ta upp här på bloggen så att det blev ett vettigt resonerande inlägg som skulle fungera på bloggen. a får vara skoluppgifter och blogginläggen blogginlägg tänker jag 😉
Minns uppgiften. Men minns inte vad jag skrev. Fast jag undrar om jag skulle skriva samma idag. Har lärt mig så mycket sedan dess och ser texterna med ytterligare ett par nya filter sedan utbildningen.
Bäst var kanske ändå diskussionerna, och att kunna ta del av de andras tankar. Eller, vad tycker du?
Vi har inte träffats och haft diskussionerna än, men jag ser fram emot dem. Det är väl en del i det hela att det skapar processer som får oss att tänka vidare. Jag hade nog gärna fördjupat mitt tänkande redan i uppgiften, men inser att det blivit för omfattande att sätta sig in i sedan inför träffen 🙂