Tvivel på att bli klar?

Ibland funderar jag på det där med att jag skriver på en roman och att jag berättar om att jag gör det så här på sociala medier. Jag har ju en ambition att boken ska komma ut. Någon gång. Helst inte om alltför många år.

Men ibland slår mig tanken: Tänk om den inte blir klar? Eller inte utgiven? Vad gör jag då? Har jag ingett falska förhoppningar? Hur många kommer bli besvikna om boken inte kommer ut? Många? Inga alls? Bara jag själv? Frågor som känns lite märkliga att tänka på. För visst kan det bli så att det inte blir något av allt mitt arbete och slit. Mina förhoppningar och min längtan.

Ändå kan jag inte låta bli att jobba vidare. Om jag inte fortsätter att skriva blir det ingen bok alls. Och blir det ingen bok trots att jag skriver, så har jag åtminstone haft trevligt själv under tiden. Och lärt mig massor.

Kanske får jag sitta med skämsmössa och svikna förhoppningar så småningom, eller också kommer jag faktiskt att lyckas. Vilketdera det blir, vet jag ju inte om jag inte testar fullt ut. Vad andra tycker och tänker, ja, det kanske jag inte ska bry mig så mycket om just nu…

9 thoughts on “Tvivel på att bli klar?

  1. När det gäller att outa på sociala medier/bloggen att man skriver med ett mål så är det självklart läskigt! Men som jag ser det kan bara den som försöker misslyckas och det gör misslyckandet till en framgång i sig. Alltså finns ingenting att oroa sig för.

    Att skriva bokmanus är i 999 fall av 1 000 att göra det enbart för byrålådan, då så oerhört få blir utgivna. Själv har jag fyra gamla manus i byrålådan. Drivkraften måste då vara en annan än att bli utgiven, även om det är målet. Precis som du är inne på! Att skriva för att ha trevligt under tiden och för att lära sig massor. Och, som någon förläggare sa, ”man skriver sig mot utgivning”, så det blir bättre och bättre dag för dag. Förhoppningsvis 😉

    Trevlig helg och var stolt över dig själv och det du gör, framtiden kommer ändå och det enda som betyder något är vad vi gör i dag. Små steg åt rätt håll blir tillsammans ett gigantiskt kliv.

    • Tack Marie! En hoppfull kommentar på mitt inlägg. Visst är nålsögat minimalt till utgivning. Men jag tänker mig också kanske egenutgivning som ett alternativ. Så även om det är svårt så finns möjligheterna, lite beroende på hur jag tänker. Och som du säger, man lär sig massor under tiden och blir dessutom bättre efter hand.

  2. Ping: När boken hittar exakt rätt läsare i rätt tid | Förverkliga din bokdröm

Kommentera

