Allmänt och blandat

Vad jag vill?

Nu har jag formulerat ett första utkast till brev till skrivarkursens ansökan. Svårt. Jag vet ju vad jag vill och längtar efter. Känner det i hela kroppen. Men hur sätter man ord på det? Hur sätter man ord på sin bakgrund och vad man vill med skrivandet så att någon annan förstår hur viktigt det är?

 

Foto: HP
Foto: HP

Hur långt ska brevet vara? Det står inget om längden i informationen om vad ansökan ska innehålla. Hur personlig ska man vara? Hur mycket bakgrund ska man ge? Vad om mina tankar kring mitt skrivande ska jag berätta om? Det kan ju svämma över och bli en hel roman. Och hur personlig ska man vara? Hur detaljerad? Sist skrev jag ett brev som jag kan känna blev väldigt mycket som att arbetssökarbrev. Ska jag lägga upp det på annat sätt nu? Eller ska jag köra en annan stil. Utkastet har blivit annorlunda, mer utifrån hjärtat kanske. Men jag vet inte om det är rätt väg att gå. Just nu vet jag inte ens om den här utbildningen är rätt väg att gå. Jo, den passar bra, och möjligheten att börja med en utbildning på en termin och kunna fortsätta med en påbyggnadstermin med ett eget projekt är bra. Men kanske finns det kurser på Linnéuniversitetet i Kreativt skrivande på grundnivå som jag tror kanske egentligen skulle passa ännu bättre. Men de börjar inte till våren, utan till nästa höst. Lång tid att vänta. Men det finns minst tre kurser jag kan tänka mig att söka. Kurser på halvfart och distans under ett år. Jag kan tänka mig att söka alla tre och förhoppningsvis får jag chansen att kombinera två av dem för att läsa på heltid under ett år. Många tankar som snurrar.

Oavsett är det värt att prova att söka nu till våren för att se om det går bättre den här gången. Så därför är det dags att sätta igång med renskrivning och redigering av brevet, och hoppas att det räcker.

 

Lämna en kommentar